زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


 

فخر ستایش گری

(معرفی و نقد و بررسی کتاب "آموزش مداحی" اثر: حاج عبدالرضا نصیرپور)

 

دوست صمیمی؛رفیق قدیمی و همکار صاحبدلم جناب حاج عبدالرضا نصیرپور کار خواندن را از دوره نوجوانی با تلاوت قرآن آغاز و موفقیت هایی را کسب کرد.آنگاه به طور تخصصی وارد حوزه ستایش گری اهل بیت(ع) شد و با توجه به صوت زیبا و دلنشین و اخلاص و صفای باطنی  که خدا به وی عطا کرده امروز یکی از مداحان موفق اهل بیت(ع) است.

کتاب ارزشمند (آموزش مداحی) که جلد دوم آن در سال 1392 به بازار نشر عرضه و در آذرماه همان سال رونمایی  شد؛حاصل سال ها کسب تجربه علمی و عملی نصیرپور در ستایش گری اهل بیت(ع) است؛ این کتاب خوشبختانه با استقبال کم نظیری روبرو شده به گونه ای که جلد اول آن بارها تجدید چاپ شده است.

همراهی کتاب با لوح فشرده ای که اغلب قسمت های آن با صوت زیبای نویسنده کتاب اجرا شده است؛بستر آموزش را برای مخاطب مهیاتر می سازد.

نوآوری نصیرپور در آموزش به ویژه آموزش نغمات موسیقی – که از مهم ترین لوازم امر ستایش گری اهل بیت(ع) است- از برجسته ترین ویژگی های این کتاب محسوب می شود. وی در آموزش عملی نغمات ابتدا آنها را در تلاوت تحقیق؛سپس در تلاوت ترتیل،آنگاه در اذان و تواشیح اجرا می کند وپس از جایگزینی کامل نغمه در ذهن مخاطب به اجرای آن در ادعیه و مداحی می پردازد.

این کتاب به ویژه برای آنهایی که در ابتدای راه ستایش گری اهل بیت(ع) هستند منبع و مرجع ارزشمندی است و تلاش و پشتکار نصیرپور در ارائه این اثر به علاقمندان امر ستایش گری اهل بیت(ع)، الگو و قابل تقدیر است.

مباحث هر جلد از کتاب ها در ده بخش ارائه گردیده است اما عدم انسجام در ارائه مطالب مهم ترین نقیصه ای است که در کتاب به چشم می خورد.آغازگر هر بخش آیه ای از قرآن یا کلامی از نهج البلاغه است و در ادامه وارد مباحث تخصصی ستایش گری می شود که در اولین بخش جلد اول، مباحث فنی (صوت) مطرح شده است،آنگاه در هر بخش به تناسب و به طور پراکنده به مباحثی در حوزه های نغمه شناسی،فنون و تکنیک های مداحی،روضه خوانی،نوحه خوانی،ختم خوانی و... می پردازد. از آنجا که هر مبحث در یک بخش تمام نمی شود،ادامه هر بحث در بخش های بعدی پیگیری می شود که این روند هم باعث پراکندگی ذهن خواننده می شود و هم از اعتبار علمی کتاب می کاهد.اگر به طور مثال مباحث صوت شناسی به طور مستقل در چند بخش متوالی ارائه می شد؛آنگاه در ادامه در چند بخش دیگر به مباحث نغمه شناسی می پرداخت و به همین ترتیب با یک سیر منطقی به جلو می رفت؛هم به تمرکز ذهنی خواننده و در نتیجه پیشرفت آموزش کمک می کرد و هم کتاب را به یک کتاب مرجع تبدیل می ساخت. سیر پراکنده مباحث در هر بخش امکان ارجاع محقق را به مطلبی خاص فراهم نمی کند و نمی تواند به راحتی به مطلب مورد نظر دست یابد.

اگر چه یادگیری نغمات مستلزم شنیدن بسیار است؛اما  وابستگی کتاب ها با لوح های فشرده به گونه ای است که استفاده از کتاب ها بدون لوح فشرده به خواننده کمکی نمی کند. نویسنده می توانست با تدابیری این وابستگی را کاهش دهد تا اگر برای خواننده استفاده از لوح فشرده به هر دلیل ممکن نبود،کتاب نیز به تنهایی قابل استفاده باشد. ضمن این که در لوح های فشرده تمام مطالب کتاب بازخوانی شده است که شاید در حوصله مخاطب نباشد؛اگر در لوح های فشرده با فقط به ارائه نغمات اکتفا می شد در جذب مخاطب مؤثرتر بود.

نویسنده گاه در مباحث نغمه شناسی مرتکب اشتباهات علمی شده است. به طور مثال نغمه نوحه (ای لشگر صاحب زمان آماده باش...)؛ابوعطا معرفی شده در حالی که این نغمه ماهور است. همچنین در آموزش همین نغمه ابوعطا به ابوعطای اول و ابوعطای دوم اشاره شده که در علم موسیقی و ردیف شناسی این تقسیم بندی جایگاهی ندارد.در جلد اول کتاب نغمه ای به نام (شور عربی) معرفی شده است که در حقیقت همان (مقام صبا) در موسیقی عربی است؛در حالی که مقام صبا هیچ گونه معادلی در موسیقی فارسی ندارد و اصطلاح (شور عربی) علمی نیست؛چرا که (مقام بیات) در موسیقی عربی شباهت هایی با (شور) در فارسی دارد.

جای بعضی از مباحث بنیادی در ستایش گری اهل بیت(ع) در این مجموعه دو جلدی خالی است؛باشد که نویسنده محترم در جلدها یا چاپ های بعدی کتاب به آنها عنایت داشته باشد. آسیب شناسی مداحی؛شعر شناسی و معیارهای انتخاب اشعار؛مقتل شناسی و...از جمله این مباحث اساسی هستند.

در طرح جلد کتاب اگرچه عنوان (آموزش مداحی) با فونت درشت نوشته شده؛اما شلوغی و تنوع رنگ در طرح جلد کتاب باعث شده که عنوان کتاب جلوه چندانی نداشته باشد. طرحی زیبا؛چشم نواز و گویا می توانست بیان گر تمام جملات نوشته شده بر جلد کتاب باشد و خواننده می توانست بدون این که (عطار بگوید) با مراجعه به کتاب (مشک آن را خود ببوید).دوستی تذکر داد که طرح روی جلد و پشت آن همچنین تکرار زیاد چند شماره تلفن در جای جای کتاب؛آن را برای مخاطبی که برای اول بار با کتاب را می بیند به کتابی (تجاری) تبدیل کرده است.

 

مطالعه کتاب ارزشمند (آموزش مداحی) را به تمام علاقمندان ستایش گری اهل بیت(ع) به ویژه نوجوانانی که در ابتدای این راه هستند،توصیه می نمایم.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 17 ارديبهشت 1393 ] [ 23:55 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب